… …
خرده فروشی Argos و تناسب استراتژیک آن با سوپرمارکت های Sainsbury's. پایانه های دیجیتال به عنوان خدمات نوین کاتالوگ از سوی Argos

بینش - مطالعه موردی

تاریخ نگارش: 1402/08/16

طرح آرگوس (Argos) برای خلق ارزش و رشدی پایدار

در یک بازار پویا که در آن انتظارات مشتری همیشه در حال تغییر است، آرگوس به عنوان الگوی خلق ارزش از طریق استراتژی های بازاریابی ماهرانه برجسته می شود. مطالعه موردی حاضر، کاربرد دقیق فرآیند بازاریابی توسط آرگوس جهت ارتقاء سطح رضایت مشتری و ایجاد یک رابطه همزیستی میان شرکت و ذینفعان با هدف کسب مداوم فایده و ارزش را تشریح می نماید. آرگوس از ارائه طیف وسیعی از محصولات گرفته تا استقبال از انقلاب دیجیتال، چشم انداز خرده فروشی را دوباره تعریف کرده است. به طور همزمان، تعهد آنها به پایداری محیطی و رفاه اجتماعی، برندی را به نمایش می گذارد که فراتر از سود به نقش خود در شکل دادن به آینده ای بهتر نگاه می کند.​​​​​​​

مقدمه

بازاریابی به عنوان فرآیند درگیر کردن مشتریان و برقراری روابط بلندمدت سودآور با آنها از طریق تبادل فایده تعریف می گردد. دستیابی به هدف مذکور مستلزم بهره گیری از علم مدیریت بازاریابی است که خود در قالب فرآیند بازاریابی به بیان مراحل و گام های سیستماتیک جهت ایجاد ارزش برای مشتریان و کسب ارزش در ازای آن می پردازد. چهار مرحله نخست فرآیند بازاریابی بر ایجاد و ارائه ارزش به مشتریان متمرکز بوده و در گام نهایی، شرکت با کسب ارزش از مشتریان، پاداش برقراری روابط قوی و پایدار با ایشان را درو می کند. به بیان دقیق تر، ارائه ارزش برتر، کیفیت ادراک شده بالا و افزایش فایده موردانتظار، رضایت مشتری را به همراه داشته و موجبات خرید و خرید مجدد را فراهم می آورد. این مهم وفاداری مشتری را منتج شده و لذا ارزش طول عمر مشتری و درنهایت ارزش ویژه مشتری _ مجموع ارزش های ترکیبی طول عمر مشتری تمام مشتریان شرکت را گویند _ را افزایش داده و سودآوری مستمر شرکت را نتیجه می دهد (جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون فرآیند بازاریابی اینجا را کلیک نمایید).​​​​​​​

آرگوس به عنوان خرده فروشی پیشرو در بریتانیا با پیگیری مراحل فرآیند بازاریابی به خوبی تعهد خود به بازاریابی و تمرکز بر مشتریان هدف را نشان داده و در نتیجه رضایت مشتریان، افزایش وفاداری و رشد فروش را تضمین کرده است. آرگوس در سال 1973 به عنوان اولین خرده‌فروش کاتالوگ بریتانیا با تنها 17 فروشگاه تأسیس گردید؛ در حالیکه اکنون دارای بیش از 750 فروشگاه در سراسر بریتانیا و جمهوری ایرلند است که سالانه به بیش از 130 میلیون مشتری خدمات ارائه می دهد. تقریباً یک سوم جمعیت بریتانیا سالانه در یک فروشگاه آرگوس به خرید می پردازد. ذیلاً و متناسب با هر مرحله از فرآیند بازاریابی، اقدامات خرده فروشی آرگوس تشریح می گردد.​​​​​​​

لوگوی خرده فروشی Argos

ادراک بازار و تدوین ایده محوری

آرگوس با آگاهی از تاثیر نیروهای کلان محیطی بر توانایی های خود جهت افزایش فایده موردانتظار مشتریان، عدم یک دست بودن بازار از نظر تنوع خواسته ها که ناشی از ویژگی های متفاوت جمعیت شناختی، روانشناختی، سبک زندگی و رفتاری خریداران است و افزایش رقابت در صنعت خرده فروشی به ادراک بازار، شناخت نیازها و خواسته های خریداران و سپس تدوین استراتژی مشتری محور با هدف ایجاد جایگاهی متمایز از رقبا در ذهن خریداران از طریق ارائه پیشنهاد ارزشی منحصر به فرد و در نتیجه افزایش فایده موردانتظار می پردازد.​​​​​​​ آرگوس با در نظر گرفتن روندهای جدید جمعیت شناختی، فناوری و اقتصادی که ظهور نسلی وابسته به فناوری های نوین ارتباطاتی_اطلاعاتی، حساس نسبت به قیمت ناشی از تورم منتج شده از پاندمی کرونا، دارای دغدغه زمان و دریافت کالاها و خدمات به سریع ترین شکل ممکن را نشان می دهد به انجام تحقیقات بازاریابی جهت ادراک بازار و ویژگی های متناظر با بخش های مختلف خریداران می پردازد.​​​​​​​

"آرگوس با در نظر گرفتن روندهای جدید جمعیت شناختی، فناوری و اقتصادی به انجام تحقیقات جهت ادراک بازار و ویژگی های متناظر با بخش های مختلف خریداران می پردازد.​​​​​​​​​​​​​​"

بدین ترتیب، آرگوس با بهره گیری از متغیرهای جمعیت شناختی، سبک زندگی و رفتاری به تعریف بخش های مختلف بازار، نیازها و خواسته ها هر بخش در قالب پرسونای خریداران پرداخته و پس از انتخاب بازار هدف موردنظر خود به تعیین ارزش های محوری و متمایز جهت تعیین جایگاه ذهنی به نحوی متفاوت از رقبایی چون آمازون و تسکو می پردازد. این مهم در قالب تدوین استراتژی مشتری محور آرگوس جهت تعیین فایده موردنظر به تبیین ایده محوری می انجامد. ایده محوری به عنوان نماد و مظهر سازمان عمل کرده به طوریکه استراتژی، رفتار، اقدام ها و ارتباطات حول آن شکل می گیرد. بنابر ماحصل تجزیه و تحلیل نیروهای کلان محیطی و ادراک بازار، ایده محوری آرگوس به صورت "فراهم آوردن تجربه ای سرشار از احساس آسایش و راحتی در تمام نقاط تماس و فرآیند خرید مشتریان هدف و افزایش فایده موردانتظار از طریق کاهش تمامیت هزینه​​​​​​​" تعریف می گردد.

اقدامات Argos جهت ادراک بازار و شناسایی دقیق نیازهای مشتریان هدف و سایر ذینفعان

ایده محوری آرگوس: فراهم آوردن تجربه ای سرشار از احساس آسایش و راحتی در تمام نقاط تماس و فرآیند خرید مشتریان هدف و افزایش فایده موردانتظار از طریق کاهش تمامیت هزینه​​​​​​​

Grid of Tiny Dots
Grid of Tiny Dots
Grid of Tiny Dots
Grid of Tiny Dots

ایجاد فایده

انتقال ارزش ها و معانی نهفته در ایده محوری به تمام نقاط تماس با هدف ایجاد و افزایش فایده موردانتظار و فراهم آوردن تجربه ای منحصر به فرد از احساس آسایش و راحتی، بواسطه ارائه برنامه بازاریابی یکپارچه متشکل از ترکیبی از عناصر آمیخته بازاریابی صورت می گیرد. به بیان دیگر، هدف آرگوس کسب رضایت مشتریان هدف از طریق تامین سهولت، راحتی و کاهش تمامیت هزینه در تمامی مراحل فرآیند خرید بوده و در این راه اقدامات و راهکارهایی را ارائه کرده است که ذیلاً تشریح می گردد.​​​​​​​

گسترش دامنه محصولات

یکی از مضامین راحتی و آسایش، وجود دامنه بزرگی از محصولات و موجود بودن کالای موردنظر مشتری به عنوان راه حلی برای تامین نیاز ایشان در هر برهه ای از زمان می باشد. به بیان دیگر، ناموجود بودن کالای موردنظر مشتری در فهرست اقلام عرضه شده خرده فروشی منجر به بروز حس ناامیدی، نگرش منفی و در نتیجه کاهش رضایت ایشان می گردد. تکرار این موضوع عدم اعتماد مشتری را به همراه داشته و تلاش برای جستجوی کالا در خرده فروشی های رقیب را منجر می شود. این مهم منجر به کاهش ارزش ویژه مشتری و به تبع آن وفاداری مشتریان شده و در نتیجه فروش را به میزان قابل توجهی تنزل می دهد. بدین منظور، آرگوس به طور مرتب طیف محصولات عرضه شده را متناسب با نیازهای بخش های شناسایی و انتخاب شده بازار گسترش می دهد.

محصولات عرضه شده از سوی آرگوس دامنه ای از طبقات تکنولوژیک، تجهیزات ورزشی، لوازم خانگی، ابزارآلات، جواهرات، پوشاک، اسباب بازی و ... را شامل می شود. بدین ترتیب، خریداران در هربار مراجعه خود به آرگوس کالای موردنظر خود را موجود یافته و نسبت به خرید آن اقدام می نمایند. به علاوه، آرگوس به عنوان یک خرده فروشی ملی و در نتیجه بهره گیری از سیستم های توزیع ملی قادر به خرید عمده کالاها و کاهش قابل توجه هزینه های لجستیک است. این مهم در کنار کاهش سایر ابعاد هزینه نظیر هزینه زمانی، انرژی و فیزیکی به کاهش تمامیت هزینه و حصول فایده موردانتظار منتج می گردد.​​​​​​​

هدر وبسایت Argos به همراه دسته بندی محصولات عرضه شده

خرده فروشی کاتالوگ

آرگوس هرساله دوبار به تجدید طراحی و ارائه کاتالوگ های خود می پردازد که محتوی اطلاعات محصولات عرضه شده می باشد. خریداران با مطالعه و بررسی کاتالوگ های آرگوس به راحتی می توانند نسبت به طبقه کالاها و ویژگی های متناظر با هر کالا اطلاعات لازم را کسب نمایند. به علاوه و با توجه به رشد روزافزون فناوری دیجیتال و در نتیجه ضرورت بهره گیری از فناوری های نوین اطلاعاتی در صنایع مختلف از جمله خرده فروشی ها، آرگوس در دل فروشگاه های خود به ارائه محتوای کاتالوگ ها از طریق پایانه های الکترونیکی برخوردار از تبلت می پردازد تا بدین ترتیب، خریداران با استفاده از کاتالوگ های بارگذاری شده در تبلت ها تجربه ای منحصر به فرد از کسب آگاهی مرتبط با محصولات عرضه شده را تحصیل و به خرید محصول مورد نظر اقدام نمایند. با ورود به فروشگاه های آرگوس متوجه طراحی پیشرفته و مبتنی بر عصر دیجیتال خواهید شد. عدم استفاده از ویترین، فقسه نمایش محصولات و صرفاً بهره گیری از پایانه های تعبیه شده جهت استفاده از کاتالوگ ها و انتخاب محصول موردنظر هزینه های آرگوس را به طور قابل توجه ای کاهش داده است که این مهم منجر به حصول مزیت قیمتی برای آرگوس و قابلیت تامین کالا به قیمت مناسب برای مشتریان شده است.​​​​​​​

تفاوت Argos در گذشته و آینده. تقابل کاتالوگ های چاپی در برابر کاتالوگ های دیجیتال بارگذاری شده در پایانه های Argos

خرده فروشی در بستر اینترنت

تحولات دنیای فناوری، بروز تغییر و تحولات در کسب و کارها مرتبط با بخش ها و صنایع مختلف را منجر شده است؛ و صنعت خرده فروشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. براساس مطالعات (PricewaterhouseCooper) PwC در سال 2023، 43 درصد از خریداران به دنبال افزایش خرید به صورت برخط (آنلاین) هستند؛ این در حالیست که اقدام به خرید از فروشگاه های فیزیکی کاهش قابل توجهی از 33 به 23 درصد را تجربه کرده است. بدین ترتیب، عرضه و فروش محصولات در بستر اینترنت و از طریق وبسایت و اپلیکیشن اختصاصی راهکار دیگری از سوی آرگوس جهت پاسخگویی سریع به نیاز مشتریان مبنی بر کسب آگاهی و اقدام به خرید محصول مودنظراست؛ به ویژه برای آن بخش از بازار که به دنبال کاهش هزینه زمانی، انرژی، فیزیکی و در نتیجه افزایش فایده موردانتظار می باشد.

خریداران با مراجعه به وبسایت آرگوس با فضایی کاملاً کاربرپسند مواجه شده و می توانند به راحتی در صفحات وبسایت و از طریق دسته بندی های تعریف شده به جستجو و ارزیابی طیف گسترده ای از محصولات متناسب با نیازهای خود بپردازند و سپس محصول موردنظر خود را به صورت آنلاین خریداری نمایند. لازم به ذکر است که در حال حاضر حدود 60 درصد از فروش آرگوس به صورت تراکنش های آنلاین انجام می شود؛ این مهم به خوبی نشان می دهد که آرگوس در استفاده از فناوری های دیجیتال در کسب و کار خود و بهره گیری از مفهوم "کلیک و جمع آوری" متعهد است. براساس مفهوم کلیک و جمع آوری، خریدار می تواند پس از ثبت سفارش خود به صورت برخط، محصولات خود را درب منزل و یا از نزدیک ترین شعب آرگوس جمع آوری و دریافت نمایند.​​​​​​​

"43 درصد از خریداران به دنبال افزایش خرید به صورت برخط (آنلاین) هستند؛ این در حالیست که اقدام به خرید از فروشگاه های فیزیکی کاهش قابل توجهی از 33 به 23 درصد را تجربه کرده است.​​​​​​​​​​​​​​"

اپلیکیشن اختصاصی Argos در تلفن های هوشمند و تبلت ها

تحویل در همان روز

هدف مدیریت بازاریابی تدوین استراتژی بازاریابی مبتنی بر ارزش مشتری و در نتیجه افزایش فایده موردانتظار جهت جذب، حفظ و رشد مشتریان هدف است. لازم به ذکر است که در راستای نیل به هدف ذکر شده توجه به ظرفیت کلی سیستم بازاریابی حائز اهمیت فراوان است؛ چرا که موفقیت یک شرکت در جذب مشتریان و ایجاد روابط سودآور نه تنها به توان مدیریتی شرکت، بلکه به میزان پاسخگویی کل سیستم به نیازهای مصرف کنندگان نهایی نیز بستگی دارد. بدین ترتیب، آرگوس جهت تسریع فرآیند توزیع و در دسترس قراردادن کالاها برای مشتریان به برقراری پیوند استراتژیک با سوپرمارکت های سِینزبریز در سال 2016 پرداخت.​​​​​​​

این مهم از طریق خرید شرکت Home Retail به عنوان شرکت مادر آرگوس توسط سِینزبریز صورت گرفت. البته لازم به ذکر است که قبل از معامله خرید انجام شده میان دو شرکت، آرگوس 10 شعبه در سوپرمارکت های سِینزبریز افتتاح کرده بود که با رکورد افزایش 30 درصدی فروش مواجه شدند. بنابراین؛ آرگوس از طریق پیوند استراتژیک مذکور توانست شعب خود را با حضور در هایپرمارکت های سِینزبریز افزایش دهد. از سوی دیگر، سِینزبریز نیز توانست با استفاده از تصویر ذهنی برند آرگوس جایگاه خود را تقویت و در نتیجه فروش را افزایش دهد. با توجه به مایک کوپ (Mike Coupe) مدیرعامل وقت سِینزبریز، هدف افزایش حق انتخاب مشتریان و در نتیجه آسان کردن زندگی برای آنها بود.​​​​​​​ اقدامات فوق، آرگوس را قادر به ارائه راهکار "تحویل در همان روز" نمود. با توجه به تقویت سیستم توزیع و افزایش منابع نظیر وانت های تحویل کالا، پرسنل بخش های خدمات مشتری و بسته بندی، قابلیت دریافت محصولات سفارش داده شده توسط مشتری در همان روز مهیا شد. بدین ترتیب، مشتریان آرگوس می توانستند از طریق کانال های چندگانه کاتالوگ، اینترنت و تلفن محصول موردنظر خود را خرید و در همان روز از فروشگاه های آرگوس و یا درب منزل تحویل بگیرند.​​​​​​​​​​​​​​

تناسب استراتژیک Argos و Sainsbury's

حراج کلی (Clearance Bargains)

حراج کلی به عنوان یک استراتژی خرده فروشی جهت فروش موجودی باقیمانده ناشی از کالاهایی که از اقبال خوبی برای فروش برخوردار نبوده یا خارج از فصل هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی و اولیه حراج کلی، کاهش سریع موجودی و ایجاد فضا برای محصولات جدید در انبار است. استراتژی مذکور نه تنها موجود بودن محصولات موردنظر مشتریان را تضمین می کند؛ بلکه، محصولات باقیمانده مشتمل بر پوشاک، مبلمان و لوازم خانه، لوازم الکترونیک و ... را با برچسب های تخفیف و یا با قیمت پایین عرضه می نماید.​​​​​​​

آرگوس نیز به منظور کاهش هزینه های انبار، ایجاد فضای بیشتر برای محصولات جدید، بهبود کارایی و بهره وری در توزیع و تامین، القای حس فوریت به خریداران و تامین مشتریان با کالاهای دارای تخفیف و ارزان از استراتژی فوق طی رویدادهای خاص و یا برای طبقات خاصی از کالاها استفاده می نماید. به بیان ساده، استراتژی مذکور صرفه جویی های زیادی را برای مشتریان و آرگوس به ارمغان می آورد که از طریق کاهش تمامیت هزینه منجر به افزایش فایده موردانتظار برای طرفین مبادله می شود. خریداران می توانند با مراجعه حضوری به انبارهای آرگوس تحت عنوان Clearance Bargains یا حضور در بخش حراج کلی وبسایت آرگوس با مجموعه بزرگی از محصولات با قیمت پایین مواجه و نسبت به خرید آنها اقدام کنند.​​​​​​​

حراج کلی یا Clearance خرده فروشی Argos
لوازم صوتی و تصویری با تگ های تخفیف

پیشنهادات ویژه

آرگوس تنها از طریق افزایش دامنه محصولات عرضه شده و بهره گیری از سیستم نوین توزیع به جلب رضایت مشتریان یا به بیان بهتر، ارائه تجربه راحتی و آسایش همراه با کاهش تمامیت هزینه نمی پردازد؛ بلکه، تعهد به مبانی ایده محوری در بطن برنامه های ترویجی و تبلیغاتی آرگوس نیز مشهود است. استراتژی های ترویجی و تبلیغاتی آرگوس به منظور حضور متمایز در چشم انداز بسیار رقابتی صنعت خرده فروشی حول محور ایجاد یک تجربه غنی در خرید، تقویت وفاداری به برند و تضمین پشتیبانی از پایگاه گسترده مشتریان، تدوین می گردد. از سوی دیگر، ادراک بخشی از بازار نسبت به آرگوس تحت عنوان "خرده فروشی مقرون به صرفه" و یا "خرده فروشی مناسب برای طبقه کارگر" که ناشی از توجه آرگوس به کاهش تمامیت هزینه در تمامی مراحل فرآیند خرید برای مشتریان است، آرگوس را برآن داشت تا با استفاده از کمپین های تبلیغاتی موثر جلوه ممتازتری را در معرض دید مشتریان قرار دهد تا بدین ترتیب؛ آن را به‌عنوان مرکزی برای "فناوری ممتاز، لوازم خانگی شیک، و اقلام ضروری خانگی" ادراک نمایند. جان والدن (John C.Walden) ، مدیر عامل سابق آرگوس در واکنش به تصویر ذهنی "خرده فروشی مناسب برای طبقه کارگری" اعلام کرد که اگرچه در گذشته چنین تصویر و ادراکی می توانست درست باشد، اما اکنون آرگوس با هدف قراردادن تمامی مشخصات جمعیت شناختی خریداران و تاکید بر تامین رضایت آنها از طریق ارائه تجربه راحتی و آسایش از خرید محصولات و خدمات آرگوس و نیز استفاده از استراتژی های ترویجی و تبلیغاتی موثر، تصویر ذهنی مذکور را تغییر داده است. ​​​​​​​

استفاده از داستان اسباب بازی در تبلیغات. دخترک عروسکی و دایناسور سبزرنگ در حال کار با یکی از محصولات خانگی عرضه شده توسط Argos هستند
استفاده از داستان اسباب بازی در تبلیغات. دخترک عروسکی و دایناسور سبزرنگ نشسته بر روی مبلمان عرضه شده توسط Argos

آرگوس با ترکیب تخیل و جذابیت و با الهام از داستان اسباب بازی طی کمپین بهاری طیف متنوع محصولات خرده فروشی را مورد توجه قرار داد. روایت "در آرگوس چیزهای بیشتری وجود دارد" متناسب با رویدادهای خاص همچون کریسمس و جمعه سیاه ادامه می یابد تا پیشنهادات گسترده این برند را به رخ بکشد. آرگوس با سرمایه گذاری در کمپین های مذکور توانست از طریق نمایش طیف گسترده محصولات خود و ارائه تصویری ممتازتر، با بخش گسترده تری از مخاطبان ارتباط برقرار کرده و مشتریان جدیدی را جذب نماید. آرگوس همچنین یک کمپین بازاریابی دیجیتال قابل توجه برای جذب مشتریان وفادار و کسانی که ممکن است به طور سنتی از آرگوس خرید نکنند را با هدف برجسته کردن برندهایی که از نگاه مشتری عرضه آنها از سوی آرگوس دور از انتظار بود، آغاز کرد؛  برندهایی مانند Beats، Dualit، Dyson و Habitat.​​​​​​​
علاوه بر کمپین های تبلیغاتی، آرگوس در تلاش است تا با ارائه مزایای مالی همچون برنامه های بازاریابی مبتنی بر فراوانی خرید (FMP)، برنامه های بازاریابی باشگاهی و ... در قالب فعالیت های ترویجی به حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید بپردازد. به عنوان مثال، برنامه وفاداری نکتار (شهد) آرگوس بیانگر تعهد به پاداش دادن به مشتریان وفادار است، تا بدین وسیله نگرش ها و ادراکات مشتریان وفادار نسبت به شرکت و خدمات آن در سطح بالا حفظ و به تبع آن سودآوری افزایش یابد. براساس برنامه وفاداری مذکور، خریداران با هربار خرید صاحب امتیاز ویژه ای برای خریدهای آتی گردیده و در نتیجه تکرار خرید تشویق و چرخه ای از تعامل ایجاد می گردد. ​​​​​​​

استفاده از کارت Argos جهت بهره گیری از فرصت های خرید بدون بهره و در نتیجه مدیریت بهتر هزینه ها توسط خریداران
بهره گیری از امتیازات Nectar (شهد) جهت تشویق به خرید مجدد و حمایت از مشتریان وفادار

به عنوان مثال، آرگوس با ارائه کارت های وفاداری به مشتریان وفادار خود به دنبال افزایش ارزش ویژه مشتری می باشد تا بدین وسیله همچنان نگرش و ادراکات مشتریان وفادار نسبت به شرکت و خدمات آن را در سطح بالایی حفظ و خود نیز به سودآوری بیشتر نایل گردد. از سوی دیگر، ارائه پیشنهادات تبلیغاتی مختلف، کوپن ها و سایر پیشنهادات مالی در رویدادها و بازه های زمانی خاص به عنوان تاکتیک های ترویجی و تبلیغاتی آرگوس مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، کارت آرگوس یک راه حل پرداخت منعطف را به مشتریان ارائه می دهد تا از طریق آن هزینه های خود طی دوره های بدون بهره در خریدهای خاص را مدیریت نمایند. در دوره های بدون بهره برای خریدهای خاص، مشتریانی که دارای کارت آرگوس هستند می توانند هزینه خریدهای خود را طی یک بازه زمانی معین بدون تحمل هزینه بهره پرداخت نمایند. اقدام مذکور یک استراتژی رایج برای تشویق فروش است، زیرا به مشتریان اجازه می‌دهد تا با توزیع هزینه در طول زمان بدون تحمل هزینه بهره، خریدهای بزرگ‌تر خود را راحت‌تر مدیریت کنند. کدهای تخفیف و کوپن های آرگوس نیز سایر برنامه های مرتبط با مزایای مالی برای خریداران در راستای کاهش تمامیت هزینه و صرفه جویی بیشتر برای مشتریان است. رویکرد هم افزایی و ترکیب تبلیغات تخیلی و جذاب همراه با انبوهی از فعالیت های ترویجی تاکیدی است بر قصد آرگوس به ارائه فایده، افزایش آگاهی از برند و وفاداری مشتری. ​​​​​​​

آرگوس و جامعه

پیروی کامل آرگوس از مفهوم بازاریابی و در نتیجه تمرکز صرف بر ارزش مشتری و شرکت بیانگر واقعیت تلاش های بازاریابی شرکت نیست. با توجه به چشم انداز شرکت، آرگوس خود را به عنوان قابل اعتمادترین خرده فروش ثابت قدم تعریف کرده و اطمینان می دهد که هر اقدام و ابتکاری با رفاه جامعه و محیط زیست هماهنگ باشد. بدین ترتیب، آرگوس موضعی فعالانه در بازاریابی اجتماعی اتخاذ کرده و ماموریتی فراتر از خرده فروشی را دنبال می کند. بنابراین، آرگوس به پذیرش مسئولیت در قبال محیط‌زیست، بهبود جوامع محلی و پیگیری تعدادی از ابتکارات که حول منافع بلندمدت مشتریان و جامعه می‌چرخد، اعتقاد دارد.​​​​​​​

تعهد به بازاریابی اجتماعی و در نتیجه حفظ منافع محیط زیست و جامعه

آرگوس با رویکردی آگاهانه از محیط زیست، اهداف بلندپروازانه ای را تعیین کرده است که با استانداردهای پایداری جهانی همچون؛ (Sustainable Development Goals) SDG و (Leadership in Energy and Environmental Design) LEED همسو هستند. تعهد آنها در سیستم مدیریت زیست محیطی قوی خود مشهود است، که برای به حداقل رساندن ردپای اکولوژیکی شرکت و تقویت شیوه های ساخت و ساز پایدار طراحی شده است. ​​​​​​​از سوی دیگر، آرگوس از طریق کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی، مدیریت پسماند و اعمال محدودیت در بهره برداری از منابع طبیعی کمک شایان توجهی به اقتصاد چرخشی می نماید.

ماموریت شرکت باید ورای خلق ارزش برای مشتریان هدف و کسب سود باشد. بایستی به مضامین بازاریابی اجتماعی نظیر حفظ محیط زیست و بهبود رفاه جامعه نیز توجه داشت

یکی از اقدامات موثر آرگوس در این راستا پرهیز از چاپ کاغذی کاتالوگ های خود از سال 2020 می باشد. لازم به ذکر است که پیش از این نیز کاغذ موردنیاز برای چاپ کاتالوگ های آرگوس از جنگل های مدیریت شده تامین می شد. به علاوه، مشتریان به طور مرتب از سوی شرکت تشویق می شوند تا کاتالوگ های قدیمی خود را جهت بازیافت و استفاده مجدد برای تولیدکنندگان روزنامه در اختیار قرار دهند. اقدامات فوق گامی موثر در انطباق با تغییرات اقلیمی و توجه به محیط زیست است. ​​​​​​​

همانطور که گفته شد، آرگوس فراتر از ماموریت خرده فروشی به دنبال برقراری روابط عاطفی با مشتریان از طریق تمرکز بر جنبه های انسانی تجارت و رفاه جامعه است. حمایت آرگوس از موسسات خیریه مختلف بیان گر تعهد به توسعه احساسات برند و در نتیجه درک عمیق شرکت از مفهوم بازاریابی اجتماعی است. با ادغام این استراتژی‌ها، آرگوس یک رویکرد جامع بازاریابی اجتماعی را به نمایش می گذارد که با ارزش‌های مشتریان هماهنگ است، به نگرانی‌های زیست‌محیطی می‌پردازد و شرکت را به عنوان یک خرده‌فروش آینده‌نگر و مسئول جایگاه‌یابی می کند.​​​​​​​

تاکید بر مفهوم بازاریابی اجتماعی

نتیجه گیری

مطالعه موردی فوق نشان می‌دهد که چگونه آرگوس به‌طور استراتژیک از فرآیند بازاریابی برای ایجاد ارزش برای مشتریان و در مقابل، دریافت ارزش از آنها استفاده می‌کند. رویکرد آرگوس مشتمل بر درک پویایی های بازار، نیازهای مشتری و روندهای محیطی برای ایجاد یک استراتژی مشتری محور است. تلاش آنها ارائه طیف گسترده ای از محصولات تا استفاده از پلتفرم های دیجیتال برای فروش که با تغییر رفتارهای مصرف کننده همسو می شود را شامل می گردد. آرگوس همچنین بر کارایی لجستیک و استراتژی های تبلیغاتی جهت افزایش ارزش مشتری تمرکز می کند. علاوه بر این، توجه به مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی و در نتیجه تعهد به بازاریابی اجتماعی در بطن استراتژی ها  و عملیات آرگوس تعبیه شده است. در نتیجه، موفقیت آرگوس در توانایی شرکت در آمیختن استراتژی‌های سنتی خرده‌فروشی با فناوری های دیجیتال و مشارکت‌های اجتماعی است که منجر به رضایت مشتری، وفاداری و در نهایت سودآوری شرکت می‌شود.​​​​​​​

منابع

  • Argos ad 2023 - Ruth Bratt and Charlie Cooper - DAILY COMMERCIALS. (n.d.). Retrieved November 7, 2023, from https://dailycommercials.com/argos-ad-2023-ruth-bratt-and-charlie-cooper/
  • Argos goes for more premium look in new campaign by T&P - More About Advertising. (n.d.). Retrieved November 7, 2023, from https://www.moreaboutadvertising.com/2023/05/argos-goes-for-more-premium-look-in-new-campaign-by-tp/
  • Argos launches biggest ever marketing campaign to signal digital transformation | News | Retail Week. (n.d.). Retrieved November 7, 2023, from https://www.retail-week.com/customer/argos-launches-biggest-ever-marketing-campaign-to-signal-digital-transformation/5065090.article
  • Armin Mahmoudi. (2023). Marketing and its importance. https://hadianpa.ir/blog/marketing-management/P45323-marketing_importance.html
  • Case 4 argos - Identifying customers and meeting their needs An Argos case study Marketing is about - Studocu. (n.d.). Retrieved November 7, 2023, from https://www.studocu.com/row/document/adana-alparslan-turkes-bilim-ve-teknoloji-universitesi/international-finance/case-4-argos/10395492
  • Christmas 2023: Argos kicks off the festive ad season. (n.d.). Retrieved November 7, 2023, from https://www.marketing-beat.co.uk/2023/11/01/christmas-2023-argos/
  • External Environment Analysis: Argos Retailer Company - 1451 Words | Research Paper Example. (n.d.). Retrieved November 7, 2023, from https://ivypanda.com/essays/external-environment-analysis-argos-retailer-company/
  • Kotler, P., Kotler, P. T., Armstrong, G., & Opresnik, M. O. (2017). Principles of marketing. Pearson. https://books.google.com/books?id=W29mswEACAAJ
  • Voucher Codes and Offers | Argos. (n.d.). Retrieved November 7, 2023, from https://www.argos.co.uk/events/voucher-discount-codes

بخش های مرتبط

برند

ادراک بازار

ترجیحات مصرف کننده

وبلاگ؛ بازاریابی و اهمیت آن